The possibility of using programming in solving selected MO mathematics problems by students
Abstract
The article deals with the possibility of using programming to solve selected tasks from the Mathematical Olympiad (MO) by primary and secondary school students. It presents a systematic approach to experimentation and searching as a tool that can facilitate the solution of tasks that would otherwise be difficult or practically unsolvable for students using conventional mathematical methods. The text provides seven specific examples of MO tasks, for which the solution is achieved using simple algorithms in the Python language. The article does not emphasize code optimization, but rather its comprehensibility for readers with basic programming experience. The emphasis is on the connection between mathematics and computer science, the development of digital competencies, and interdisciplinary relationships. The article shows that even basic programming knowledge can expand students' possibilities in solving non-trivial mathematical problems and supports the idea of incorporating programming approaches into mathematics education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MATHEMATICS–PHYSICS–INFORMATICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.

Obsah časopisu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko