K možnosti využití programování při žákovském řešení vybraných matematických úloh MO

Autoři

  • Ladislav Perk Přírodovědecká fakulta Univerzity J. E. Purkyně, Ústí nad Labem

Abstrakt

Článek se zabývá možností využití programování při řešení vybraných úloh Matematické olympiády (MO) žáky základních a středních škol. Představuje přístup systematického experimentování a prohledávání jako nástroj, který může usnadnit řešení úloh, jež by jinak byly pro žáky obtížné nebo prakticky neřešitelné běžnými matematickými postupy. Text poskytuje sedm konkrétních příkladů úloh MO, u nichž je řešení dosaženo pomocí jednoduchých algoritmů v jazyce Python. Příspěvek neklade důraz na optimalizaci kódu, nýbrž na jeho srozumitelnost pro čtenáře se základními zkušenostmi s programováním. Důraz je kladen na propojení matematiky a informatiky, rozvoj digitálních kompetencí a mezipředmětových vztahů. Článek ukazuje, že i základní znalosti programování mohou rozšířit možnosti žáků při řešení netriviálních matematických úloh a podporuje myšlenku začlenění programovacích přístupů do výuky matematiky.

Stahování

Publikováno

2025-06-01

Jak citovat

Perk, L. (2025). K možnosti využití programování při žákovském řešení vybraných matematických úloh MO. Matematika–Fyzika–Informatika, 34(2), 121–133. Získáno z https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/946

Číslo

Sekce

Informatika